جالبه

مطالب مذهبی, اجتماعی و فرهنگی

جالبه

مطالب مذهبی, اجتماعی و فرهنگی

آخرین نظرات

۴ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۳ ثبت شده است

دجال ستیزی!

در خبرها خواندم که مسئولان فرهنگی استان کرمان با ارائه‌ی طرحی به‌نام «دجال ستیزی» تصمیم دارند به روش ارشاد و توسعه با پدیده‌ی شوم ماهواره مبارزه کنند. هرچند امیدوارم این طرح معروف و زیبا در سطح سایر استان‌ها نیز اجرا شود.

باید اذعان کنیم که امروزه شیطان با تمام توانش به مبارزه‌ی جدی با حق‌طلبی و راه توحید برخاسته است. در این میان این دشمن هدایت و نجابت با شاخ‌هایش ـ دیش‌های ماهواره ـ در بام‌ها، دیوارها و پنجره‌های شهر‌هایمان برای اعتقادات ما و خانواده‌هایمان شاخ و شانه می‌کشد و ما غافل از مکر وی حریم مقدس خانه‌هایمان را به روی دوستان شیطان گشوده و چینش سفره‌ی عقاید خود و فرزندانمان را به دست آنها سپرده‌ایم. در این میدان معتقد و بی‌اعتقاد،‌ مذهبی و لامذهب گوی سبقت را از هم برده و کارشان در پذیریش توطئه‌های دجالی به چشم هم چشمی و... کشیده است.

دلواپسی‌های پدر (برای روز پدر)

هاشم مرقال که بر زمین افتاد، در لشکر امیرمؤمنان(ع) غوغا شد. هاشم از فرماندهان شجاع لشکر امام در نبرد صفین بود و شهادت او می‌توانست روحیه لشکریان را تضعیف کند. اما پسر این فرمانده شجاع بی‌درنگ از جا برخاست و سخنانی گفت سخت نافذ. بی‌تردید بهتر از این نمی‌شد از پدر تجلیل کرد. «اگر هرگز ثواب و عقاب و بهشت و جهنمی نبود، همانا جهاد در کنار علی برتر از جنگ در کنار معاویه پسر جگرخوار بود». یعنی که «بابی انت و امی یا امیرالمؤمنین». پدر و مادرم به فدای تو ای پدر خوب همه امت! اما تنها او نبود که به فضیلت و شرافت علی‌بن ابیطالب شهادت می‌داد.

مردم، بسیار از خلیفه دوم شنیده بودند «عجزت النساء انَ یلدن مثل علی بن ابی‌طالب. زنان ناتوانند که مانند علی را به دنیا آورند»، «خدایا مرا در برابر مشکلی قرار نده که پسر ابوطالب نباشد» و «لولا علی لهلک عمر»؛ همچنان که از خلیفه سوم شنیده بودند «لولا علی لهلک عثمان». تاریخ در سینه خویش گفت‌وگوی دو تن از سران جریان بنی «سهم» را ثبت کرده، آنجا که عمروعاص به معاویه گفت: «عرب هرگز تو را همسان و هم‌سنگ علی نمی‌داند. علی به رموز نبرد آشناست و در قریش نظیری برای او نیست. او به حق، صاحب حکومتی است که در دست دارد مگر اینکه بر او ستم کنی و حق را از او سلب کنی... به خدا سوگند تو و علی هرگز در شرف و فضیلت یکسان نیستید. برای نبرد با چنین فرد با فضیلتی چه بهایی می‌پردازی تا با تو همگام شوم؟ من امارت مصر را می‌خواهم»! و هم او بود که در صفین به یاران امیرمؤمنان اشاره کرد و گفت «این گروه با هدفی آسمانی به میدان آمده‌اند و باکی از مرگ (شهادت) ندارند». پس چاره چه بود؟ اختلاف افکندن و فشل کردن این سپاه قدرتمند.

بی‌وفایی تا کی؟!

بعد از مدتی توفیق حاصل شده امشب مسافر آستان مقدس رضوی شویم و فردا شب، شب آرزوها ـ لیلة الرغائب ـ‌ در جوار امام رئوف دعاگوی شما دوستان خوب باشیم. امروز صبح هم برای اینکه فرصت دیدار از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را از دست ندهم، با وجود اینکه می‌دانستم روز اول شاهد بعضی نابسامانی باشم، راهی نمایشگاه شدم. حدثم درست بود. بعضی از غرفه‌ها، به‌ویژه در بخش نشر الکترونیک هنوز آماده نشده بود و اطلاع‌رسانی هم با اشکالات فراوان مواجه بود. بیشتر نشانی‌های اطلاع‌رسان‌ها ‌متأسفانه سرکاری بود.

در شبستان اصلی مشغول بازدید بودم که چشمم به غرفه‌ی «بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس» افتاد که با بَنِر بزرگی تبلیغ شده بود. از آنجایی که علاقه‌ی فراوانی به کتاب‌های دفاع مقدس دارم،‌ وارد غرفه شدم. در بخش شهدا، تمام آثار مربوط به شهدای عزیز سپاه پاسداران و خاطرات و سرگذشتنامه‌ها هم از آنِ‌ آنها و بعضی از نیروهای مردمی بود. هرچه گشتم نشانی از حضور قهرمانان ارتش جمهوری اسلامی ایران در غرفه‌ی که مدعی حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس است، نیافتم. با گله‌مندی به‌مسئول غرفه که مشغول حساب و کتاب بود،‌ گفتم: «برادر! فکر می‌کنم ارتش هم در این دفاع مقدس حضور داشت. به‌گمانم شما و دوستان‌تان به‌جد تصمیم گرفته‌اید نام و نشان ارتش را از پرونده‌ی دفاع مقدس پاک کنید!» با تعجب گفت:‌«حاج آقا!‌چرا چنین استنباطی کردید؟!»

امان از این تدبیرهای زنانه!

این روزها خیر میهمانی همسر آقای روحانی، ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران در روز ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) در کاخ سعدآباد بخشی از اخبار مهم رسانه‌های مکتوب و دنیای مجازی را اشغال کرده است. این میهمانی با عنوان «حضور مانکن‌های بدحجاب به همراه اجرای رقص ایرانی در کاخ سعد‌آباد» در رسانه‌ها و مجامع عمومی منعکس و هرکسی ـ اعم از موافق و مخالف ـ چیزی درباره‌ی آن نوشت. به چند نمونه از این بازتاب‌ها و نتیجه‌ی آن می‌پردازیم:

* این میهمانی با تدبیر همسر ریاست محترم جمهور به‌مناسبت روز زن و هم‌زمان با ولادت حضرت زهرا(س) برگزار و با دستیاری جاری ایشان ـ همسر جناب حسین فریدون، برادر و دستیار ویژه‌ی رئیس جمهور ـ و با حضور همسران کابینه‌ی دولت تدبیر و امید در کاخ سعد‌آباد اداره و برگزار شده است.