جالبه

مطالب مذهبی, اجتماعی و فرهنگی

جالبه

مطالب مذهبی, اجتماعی و فرهنگی

آخرین نظرات

حدیث غدیر و صحیح بخاری

چند روز قبل یکی از دوستان ـ خانم عسل ـ‌ سؤالی، البته اشکالی را ـ آن هم غیردوستانه ـ طرح و خواستار پاسخ آن شده بودند. ضمن پوزش از تأخیر چند روزه به اصل اشکال و پاسخ آن می‌پردازیم:

طرح اشکال: به‌نظر من حدیث غدیر که شیعه در باره‌ی آن تبلیغ می‌کند، مبنای درستی ندارد، اگر داشت در کتاب‌های صحیح بخاری و مسلم ـ از معتبرترین کتاب‌های اهل سنت ـ به آن اشاره می‌شد، عدم ثبت آن در این دو کتاب مرجع، نشان از عدم اعتبار این حدیث دارد.

پاسخ: عسل خانم!‌خوب است بدانید که این اشکال شما را جناب فخررازی ـ‌مفسر کبیر اهل سنت ـ خیلی سال‌ها پیش طرح و با آسمان و ریسمان بافتن زیاد، با ارائه‌ی ده دلیل آبکی، سعی کرده صحت این حدیث شریف را مورد سؤال و انکار قرار دهد. برای روشن شدن موضوع به این چند نکته توجه کنید:

اولاً: جناب بخاری و مسلم نیشابوری هیچ‌کدام ادعا نکرده‌اند که تمام احادیث صحیح را آنها توانسته‌اند جمع‌آوری و نقل کنند و یا احادیثی را که دیگران در کتاب‌هایشان نقل کرده‌اند، چون در صحیح آنها نیست، غیر صحیح‌اند.

دوماً: ابن حجر عسقلانی در توصیف صحیح بخاری می‌نویسد: ابوعبدالله بخاری گفته هرچه در این کتاب ]صحیح[ آورده‌ام، همه حدیث صحیح است، ولی روایت‌های صحیحی که نیاورده‌ام از آنها بیشتر است. (ابن حجر عسقلانی، فتح الباری، ج 1 ص 7).

سوماً: جناب بخاری آنچنان که خودش مدعی است، رعایت انصاف را در انتخاب و ثبت احادیث نکرده و با گرایش ویژه‌ای احادیث را در صحیحش نوشته است. برای آشنایی با وی و گرایش‌هایش خوب است او را بهتر بشناسیم.

بخاری در یک نگاه کوتاه؟: جناب بخاری ادعا کرده که یک‌صد هزار حدیث صحیح و دویست هزار حدیث غیرصحیح حفظ بوده است (سیر اعلام النبلاء، ج 12 ص 415) ـ البته کتابش و سایر واقعیت‌ها چنین ادعایی را ثابت نمی‌کند ـ زیرا در کتاب صحیح او براساس شمارش ابن حجر عسقلانی، 9082حدیث البته با تکرار، بیشتر ثبت نشده و با حذف تکراری‌ها فقط 2513 حدیث را ایشان از سیصدهزار حدیث حفظ داشته، نقل کرده‌اند. (ابن حجر عسقلانی، فتح الباری، ج 13 ص 454).

نکته مهم: جناب بخاری عداوت و دشمنی ویژه‌ای با اهل بیت(ع) دارد، با وجود جایگاه ویژه‌ای که ائمه‌ی هدی در نشر و ترویج علوم اسلامی در نزد اهل سنت و شیعه دارند و محدثین زیادی ـ از هر دو گروه ـ از آنها حدیث روایت کرده‌اند؛ لیکن وی در صحیحش از نه هزار حدیث،‌ فقط از امیرالمؤمنین علی(ع) 20حدیث، حضرت زهرا(س) فقط 1حدیث، امام حسین(ع) 2 حدیث، امام زین‌العابدین(ع) 8 حدیث، امام باقر(ع) 2 حدیث در جمع 33حدیث روایت کرده که بیشتر آنها هم بار منفی و اهانت‌آمیز دارد.

البته جناب بخاری در نقل حدیث از دشمنان اهل بیت‌(ع) چیزی کم نگذاشته و از احادیث دست‌پخت اموی‌ها، بکریه، ناصبی‌ها و... تا توانسته صحیح خود را ـ که اهل سنت آن را  عِدل قرآن می دانند ـ پر کرده است. نمونه: ابوهریره ـ‌کذاب به تصریح عمر بن خطاب و عایشه بنت ابوبکر ـ 1122حدیث، معاویه بن ابی‌سفیان (علیه ما یستحق من الرحمن) 21 حدیث،‌ عمر بن عاص 6 حدیث، مغیره بن شعبه 40حدیث،‌ مروان بن حکم 24حدیث و...

برای اینکه جایگاه و ارزش صحیح بخاری را خوب بشناسید می‌توانید به کتاب‌هایی مانند: سیری در صحیحین آقای محمدصادق نجمی، امام بخاری و جایگاه صحیحش آقای الیاس قاسمی و منابع دیگر مراجعه کنید.

جالبه: نظر شما عزیز مسلمان را در این خصوص هم عسل خانم و دوستانش و هم ما بدانیم.

زنده باد حق و همراهانش

نظرات  (۱)

سلام :

اول باید دانست که عسل خانم آیا اهل سنت است یا شیعه یکی از مشکلات ما شیعیان متاسفانه این است که بدون مطالعه به راحتی بعضی از شبهات که از طریق ماهواره و شبکه های اینترنتی به خورد ما می دهند قبول می کنیم بدون اینکه تحقیق کنیم بهتر است برای رد این شبهات عزیزان شیعه سطح مطاله خودرا در باره دین و ...بالا ببرند.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی