جالبه

مطالب مذهبی, اجتماعی و فرهنگی

جالبه

مطالب مذهبی, اجتماعی و فرهنگی

آخرین نظرات

امان از این تدبیرهای زنانه!

این روزها خیر میهمانی همسر آقای روحانی، ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران در روز ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) در کاخ سعدآباد بخشی از اخبار مهم رسانه‌های مکتوب و دنیای مجازی را اشغال کرده است. این میهمانی با عنوان «حضور مانکن‌های بدحجاب به همراه اجرای رقص ایرانی در کاخ سعد‌آباد» در رسانه‌ها و مجامع عمومی منعکس و هرکسی ـ اعم از موافق و مخالف ـ چیزی درباره‌ی آن نوشت. به چند نمونه از این بازتاب‌ها و نتیجه‌ی آن می‌پردازیم:

* این میهمانی با تدبیر همسر ریاست محترم جمهور به‌مناسبت روز زن و هم‌زمان با ولادت حضرت زهرا(س) برگزار و با دستیاری جاری ایشان ـ همسر جناب حسین فریدون، برادر و دستیار ویژه‌ی رئیس جمهور ـ و با حضور همسران کابینه‌ی دولت تدبیر و امید در کاخ سعد‌آباد اداره و برگزار شده است.


عکس تزئینی است       عکس تزئینی است

* درخصوص هم‌زمانی ثبت نام برای رایانه‌ها و درخواست دولت از مردم برای انصراف از ثبت‌نام، بعضی نوشتند: دولت در حالی از مردم می‌خواهد از دریافت یارانه‌ها انصراف بدهند که در جشن روز زن به میهمانان خاص پنج سکه طلا اهدا می‌کند.

*  بعضی نوشتند: دولت در ابتدای کار ش بارها از خزانه‌ی خالی گفت و دولت گذشته را متهم به موفق نبودن در حوزه‌ی اقتصاد کرد، در حالی که هشت ماه با همین خزانه‌ی خالی بهمردم یارانه داد؛ و امروز با ارائه‌ی سبد کالای حمایتی این سؤال بیشتر در اذهان عمومی مطرح می‌شود که با وجود خزانه و انبارهای خالی چگونه سبدها پر و این میهمانی‌های پر خرج اداره می‌شوند.

* در این میهمانی از سنگ تمام دولت برای زنان دولتمردان گفتند و نوشتند که: جشنی زنانه و اشرافی در فضای کاخ سعدآباد که فاصله‌ی طبقاتی زنان دولتمردان و مسئولان زن دولتی را به رخ عموم زنان جامعه می‌کشید. تمام زنانی که به این ضیافت دعوت شده بودند از پیش تعیین شده بودند و هیچ امکانی برای ورود افراد عادی نبود. با ورود هر میهمان، تشریفات او را تا محل تحویل لوازم شخصی، لباس‌ها، تلفن همراه و دوربین عکاسی همراهی می‌کرد و جای هر فردی از پیش مشخص شده بود. این جشن بزرگداشت مقام زن که با بی‌حجاب شدن میهمانان آن بیشتر شبیه یک دور همی زنانه شده بود از بخش‌های مختلفی غیر از دولت نیز میهمانانی داشت، فعالان امور زنان، بازیگر، کارگردان و نویسنده زن. رقص لزگی 6 دختر، کنسرت موسیقی زنان و برگزاری شوی لباس زنان بخشی از ویژه برنامه‌های این ضیافت بود. نکته‌ی قابل توجه این است که همسر رئیس جمهور از مدعوین با پرداخت سکه تشکر کرده است که این خود نیز جای تأمل دارد.

* این تکه از گزارش‌ها مرا یاد جشن‌هایی انداخت که نویسنده‌ی کتاب «ملکه‌ی مادر» در تدوین خاطرات تاج‌الملوک آیرملو، همسر رضاشاه، از برگزاری در کاخ سعد‌آباد توسط خانم آیرملو برپا می‌کرد و خواننده‌هایی مانند مهستی و هایده و غیره در آن هنرنمایی می‌کردند.

* نکته تأمل برانگیز این مراسم، حجاب مانکن‌های زن دعوت شده به مراسم بود. با وجود اینکه وضعیت پوشش مانکن‌ها هنگام ورود به ساختمان حافظیه نامناسب بود اما این پوشش در پایان مراسم و هنگام خروج از این ساختمان وضعیت زننده‌تری پیدا کرد؛ به طوری که مسئولین تشریفات نهاد ریاست جمهوری برای جلوگیری از جولان مانکن‌ها در محوطه، مجبور شدند آنان را از درِ ساختمان حافظیه تا محل توقف خودروهایشان، با آژانس هدایت کنند.

* نکته‌ی قابل تأمل در این میهمانی دعوت از فتنه‌گرانی همچون «نرگس محمدی» ملاقات کننده‌ی با خانم اشتون، از محکومان فتنه‌ی 1388 و خانمی که برای خرید ساندویچ رفته بود و سر از گردهمایی فتنه‌گران و منافقان در خیابان ولی‌عصر(عج) درآورد ـ همان که به دوستان بهایی و یهودی‌اش در زندان اوین می‌نازید ـ همراه مامان و آبجی جونش، بود. البته خانم مولارودی، معاون امور زنان و خانواده‌ی ریاست جمهوری در شرح دلیل دعوت از اینها گفت: مشی دولت حذف کسی نیست. ما برای 2100نفر کارت فرستاده بودیم و نام نرگس محمدی هم در میان آنها بود.

* دفتر روابط عمومی ریاست محترم جمهور نیز در واکنش به این نقدها پاسخی منتشر کرد، لیکن در آن اشاره‌ای به دلیل دعوت از فتنه‌گران در میهمانی و پرداخت سکه‌های زرد به بعضی مدعوین ـ که عمده‌ی نقدها را شامل می‌شد ـ اشاره‌ای نکرد.

* بعضی‌ها هم که با عینک‌های حساس به این ماجراها نگاه می‌کنند، به این صرافت افتادند که با دعوت از فتنه‌گران به چنین میهمانی‌هایی و تقدیر از آنها با سکه‌های زر از یک طرف و دعوت هادی خانیکی ـ کسی که در فتنه‌ی 1378 و 1388 حضور پررنگ و تعیین کننده‌ای داشته ـ به سخنرانی در دانشگاه‌ توسط پادوی قتنه‌گران در امور دانشگاه‌ها و... شاید بی‌ربط با هم نباشند و ممکن است بعضی‌ها در دولت تدبیر و امید دلشان برای ایجاد فتنه‌ای دیگر در کشور لک زده باشد.

* در پایان ضمن یادآوری حدیث شریف حضرت ختم المرسلین(ص) در نقش زنان در تدبیر امور مملکت، از این تدبیرهای زنانه و خواب‌های فتنه‌گران برای انقلاب اسلامی به خدا پناه می‌بریم. وَ قَالَ رسول‌الله(ص) إِذَا کَانَ أُمَرَاؤُکُمْ خِیَارَکُمْ وَ أَغْنِیَاؤُکُمْ سُمَحَاءَکُمْ- وَ أَمْرُکُمْ شُورَى بَیْنَکُمْ فَظَهْرُ الْأَرْضِ خَیْرٌ لَکُمْ مِنْ بَطْنِهَا وَ إِذَا کَانَ أُمَرَاؤُکُمْ شِرَارَکُمْ وَ أَغْنِیَاؤُکُمْ بُخَلَاءَکُمْ- وَ أُمُورُکُمْ إِلَى نِسَائِکُمْ فَبَطْنُ الْأَرْضِ خَیْرٌ لَکُمْ مِنْ ظَهْرِهَا/ آن هنگام که فرمانروایان‌تان نیک سیرت و توانگران‌تان بخشنده و کارهای‌تان با مشورت باشد، روی زمین از دل ـ زیر ـ زمین برای شما بهتر است. و آنگاه که فرمانروایان‌تان بدسیرت و توانگران‌تان بخیل و رتق و فتق امورتان به دست زنان‌تان باشد، دل ـ زیر ـ خاک برایتان از روی زمین بهتر است».(تحف العقول، ص 36).

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی