جالبه

مطالب مذهبی, اجتماعی و فرهنگی

جالبه

مطالب مذهبی, اجتماعی و فرهنگی

آخرین نظرات

ما هم هستم!

در هر عصر و زمانه‌ای، یکی از دغدغه‌های جوانان دیده شدن‌شان از سوی دیگران است. گاهی آنها برای اثبات حضورشان در میان جمع، اقدام به کارهای عجیب و غریبی می‌کنند. از میان کارهای عجیب آنها در این ماه ـ محرم ـ می‌توان به بلند کردن علامت‌های چند ده کیلویی ـ گاهی سه برابر وزن علامت‌ بلند کن ـ‌ دسته‌های عزاداری اشاره کرد. کاری که بعضی اوقات مرگ یا آسیب شدید جسمی را برای آنها در پی دارد. به این دو خبر توجه کنید:

خبر تأسف‌آور: شنیدیم روز عاشورا در مسجد سلیمان سه جوان عزادار به دلیل اتصال تیغه‌ی علامت با سیم برق کشته و یکی هم به‌شدت آسیب دیده است. خبر دیگر اینکه در یکی از روستاهای ورامین جوان شانزده ساله‌ای برای بلند کردن علامت چند ده کیلویی وقتی آن را را روی کمربند مخصوص قرار قرار می‌دهد، در جا شکمش می‌ترکد و در مقابل چشم پدر و مادرش جان به جان‌آفرین تسلیم می‌کند.

مقصر کیه؟ شاید وزیر روضه‌خوانی و تعزیه‌داری شاه عباس صفوی که به‌دستور شاه برای تحقیق و دیدن آداب و رسوم مردم اروپای شرقی در خصوص مراسم و بزرگداشت کشته‌های آنها رفته بود یکی از آنها باشد. وی وقتی از سفر اروپا برگشت، یافته‌هایش از سنت‌ها، مراسم دینی، حرکت‌های اجتماعی در برگزاری مراسم مصیبت و... مسیحیان را در پاسداشت حواریون و بزرگان مسیحی را با خود آورد. وزریر نادان شعارها، علایم، ابزارها، وسایل خاص و حتی چگونگی آرایش آنها در کلیسا‌های مسحیان را به‌عنوان سوغات با خود آورد و داد دست بچه‌ مسلمان‌ها. آنها ابزارها و نمادهای مسیحی مثل صلیب را برداشته و با نمادهای فرهنگی و شیعی کشور تطبیق داده و از آن میان علامت‌های فلزی با تزیین مجسمه‌های پرندگان، چهارپایان و... شد جایگزین عَلَم‌هایی که در جنگ‌ها از آن استفاده می‌شد. به دلیل سستی مسئولان فرهنگی و مذهبی در هشدار و اعلام خطر، ناگهان در میان شیعیان امیر المؤمنین(ع) نمادها و مراسم ویژه‌ای به‌عنوان نمادهای عزاداری پیدا شد که در میان ملت ایران سابقه داشت و نه در میان مسلمانان.
امروزه هزینه‌های کلانی برای تهیه‌ی این نمادهای غیراسلامی در میان مسلمانان هزینه می‌شود که با اختصاص آنها به ترویج فرهنگی شیعی، می‌توان سالانه هزاران جلد کتاب تدوین و نشر داد و یا هزاران نفر گرسنه سیر کرد و یا برهنه پوشاند. شما فکر می‌کنید خون‌بهای جوانان مسجد سلیمانی و جوان ورامینی به‌عهده‌ی چه کسی است؟

امیدوارم به‌زودی مطالب مفیدی را در خصوص عَلَم‌های مورد استفاده در میان مسلمانان و ایرانیان را به محضر شما تقدیم کنم. با راهنمایی و نظرهای خوبتان همراه من باشید.


 

نظرات  (۱)

البته این نظر که این گونه ادوات و ابزار و علائم محصول سفر وزیر صفویه باشد و با ترویج آنها رسوم فرنگیان و اهل کتاب بسرعت تحت عنوان دین در مراسم شیعه جا باز کرده باشد شاید چندان منطقی و قابل قبول نیاید
چون با وجود علمای بزرگ و فقهای نامداری که در عهد صفویه صاحبان اصلی قدرت دینی در ان عصر بودند و چهره های روشن و تیزبینی هم بوده اند تا جاییکه میتوان گفت همان ها اساسا ً سند مشروعیت ورشد وبقای صفویه و هدایت گران اصلی سلاطین وقت تلقی می شدند،  لذا این نظریه فقط احتمالی بیش نخواهدبود. 
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی