جالبه

مطالب مذهبی, اجتماعی و فرهنگی

جالبه

مطالب مذهبی, اجتماعی و فرهنگی

آخرین نظرات

سکینه(س) و ازدواج با مصعب بن زبیر

یک پرسش: وقتی مجموعه‌ی «مختارنامه» به‌پایان رسید و نقش مصعب بن زبیر را در قتل مختارثقفی مردم مشاهده کردند، این سؤال در اذهان به‌وجود آمد که چگونه سکینه‌(س) دختر امام حسین(ع) حاضر شده همسری مصعب، قاتل انتقام‌گیرنده از قاتلان پدرش را بپذیرد. این روزها با بازپخش این مجموعه و حال و هوای ماه محرم، دوباره مردم سؤال‌شان را تکرار می‌کنند و به‌دنبال جواب هستند. در این خصوص با استفاده از منابع تاریخی تلاش می‌کینم پاسخی مختصر حضور شما پرسشگران تقدیم کنیم.

معرفی کوتاه: منابع تاریخی، حضرت سکینه(س) را به‌عنوان یکی از دو یا چهار دختر امام حسین(ع) نام برده‌اند. ـ بعضی امام حسین(ع)‌ دارای شش و بعضی یازده فرزند نوشته‌اند ـ نام مادرش رباب دختر امروالقیس مادر حضرت علی‌اصغر بوده است. تاریخ تولدش مشخص نیست، لیکن وفات وی را در پنجم ربیع‌الاول 117هجری با هفتاد و پنچ سال سن در مدینه نوشته‌اند. بر این اساس ایشان در کربلا دختری نوزده ساله بودند. از این بانو روایاتی چون مکالمه با امام حسین(ع) در روز عاشورا، شرح خوابی در دربار یزید، شرح ملاقات پیرمرد شامی با امام سجاد(ع)، معرفی چهره‌ی پلید یزید و بنی امیه و احتجاجی با دختر عثمان نقل شده است.

تخریب بانو در اخبار مغرضین: موضوع ازدواج وی با مصعب بن زبیر ـ‌ قاتل مختار ثقفی ـ و یا ازدواج‌های مکرر بانو با افراد دیگر از مواردی است که به‌نظر می‌رسد دشمنان اهل بیت(ع) برای ضربه زدن به نهضت کربلا و بازسازی چهره‌ی رهبران‌شان با استناد به روایت بعضی از افراد معلوم الحال در منابع تاریخی و روایی بیان کرده‌اند. این اخبار چنان ضدونقیض است که نمی‌توان به‌آنها اعتماد و براساس آنها به‌طور دقیق اعلام نظر کرد. در این مختصر چهار منبع را که از منابع اصلی این روایت‌ها به‌شمار می‌روند معرفی می‌کنیم:

ـ ابوالفرج اصفهانی در کتاب الاغانی به نقل از زبیر بن بکّار موضوع ازدواج مکرر بانو را از عمویش مصعب نقل می‌کند. این خبر را ابن خلّکان در وفیات الاعیان، ابن سعد در طبقات الکبری و ابن جوزی در تذکره الخواص با نقل‌های مختلف نوشته‌اند. در بررسی دقیق این روایت‌ها می‌توان به‌خوبی فهمید که سازندگان این اخبار هدف خاصی را دنبال می‌کردند؛ به‌طور نمونه گاهی او را دارای دو فرزند از معصب و گاهی یک فرزند نوشته‌اند. بیشتر راویان این مطالب زبیری‌ها هستند که به‌دلیل عدم همراهی‌ عبدالله بن زبیر با امام حسین(ع)، سنگر گرفتن در کعبه و باعث تخریب آن شدن و اقدام معصب بن زبیر در قتل مختار به‌عنوان کشنده‌ی قاتلان امام حسین(ع) برای توجیه و تطهیر آل زبیر ساخته و پرداخته‌اند.

نکته: البته با توجه به اخبار و روایت‌هایی که از اوضاع اجتماعی آن روز جامعه‌ی عرب به‌ویژه حجاز در دست است، در صورت انجام چنین ازدواجی ـ که گاهی هم به اجباری بودن آن در بعضی روایات اشاره شده است ـ چندان نمی‌شود خرده گرفت. در نظر نگرفتن جایگاهی برای زن در انتخاب همسر، اجبار زنان به ازدواج، رایج بودن ازدواج‌های قبیله‌ای، ازدواج پیامبر(ص) حتی با مخالفین مثل دختر ابوسفیان، ازدواج دختر هفت یا نه ساله با مرد پنجاه ساله، ازدواج‌های مصلحتی‌ و صدها نمونه از این قبیل می‌تواند بیانگر بینش مردم آن روز در انتخاب همسر و یا بهتر بگوییم جایگاه زن در جامعه باشد. از سوی دیگر مصعب بن زبیر مردی زیبا، پرنفوذ، جنگجو، فرزند پسر عمه‌ی پیامبر(ص) و علی(ع) بود و در صورت صحت روایات مبنی بر ازدواج وی با حضرت سکینه(س) براساس ازدواج فامیلی و قبیله‌ای اشکالی نمی‌تواند داشته باشد.

جالبه: نظر شما خواننده‌ی محترم را هم در این خصوص بدانیم.

نظرات  (۳)

سرور گرامی کاش مطالب اینچنینی را که معلوم نیست صحت دارد یا ندارد در داخل مطالب قشنگ خود نگذاری . چون شاید عده زیادی مطالب شما را بخوانند و نسبت به اسلام و امام حسین و فرزندانش بدبین شوند .

پاسخ:
محمد عزیز!
با سلام
هدف از طرح چنین مطالبی ایجاد بدبینی در بین دوستان امام حسین(ع) و مسلمانان نیست. آنچه مسلم است، فرهنگ‌ها و دائرة المعارف‌های مختلف ناقص و بدون تحلیل به این مطالب اشاره و در حال حاضر در فضای مجازی نیز به‌طور گسترده به این مسائل پرداخته شده است. امیدواریم در رفع بعضی شبهه‌ها و تشویق دوستان به تحقیق بیشتر گام برداریم. از احساس مسئولیت و تذکر شما به‌جد ممنونم.
با سلام

دو سوال برایم پیش آمد استاد.

با توجه به دلایل آخری رو که برای ازدواج ایشان در صورت صحت این روایت ها فرمودید باورش برای دختر امام حسین (ع) یکم برایم سخت است!

1- به عنوان مثال چه کسی می تواند دختر امام حسین (ع) رو اجبار به ازدواج با شخصی مانند مصعب کند؟ ( منظورم کسی است که اختیار داشته باشد)

2- اگر به دلایل زیبایی و ... باشد که فرمودید باز آیا این کوچک کردن و خراب کردن شخصیت آن بزرگوار نیست به عنوان دختر امام حسین و جز کسانی که کربلا را درک کرده اند؟

با تشکر

پاسخ:
آقای غفاری عزیز!
باسلام
1) همانطور که در متن مطلب اشاره شده، بعضی از روایات اشاره به اجباری بودن دارد. در ضمن باید بدانیم که مصعب بن زبیر در زمان حاکمیت آل زبیر به سرزمین حجاز، نفر دوم حکومت بود و از افراد با نفوذ.
2) البته نقل این قبیل روایت‌ها، همان‌گونه که گفتیم، ممکن است غیرواقعی باشد و اساساً برای تخریب چهره‌ی اهل بیت به‌کار گرفته شده باشد. لازم است اهل تحقیق در این خصوص پژوهش جامع و مستدلی را ارائه کنند.
ممنون از نوشته های مستند و واقعبینی شما نسبت به آن زمان در بند آخر 
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی