جالبه

مطالب مذهبی, اجتماعی و فرهنگی

جالبه

مطالب مذهبی, اجتماعی و فرهنگی

آخرین نظرات

چرا نماز عربی؟!

بعد از نماز صبح در مسجد پادگان، چند تن از دانشجویان کارشناس وظیفه که تازه به پادگان آمده بودند، دور هم جمع شده و با حرارت باهم بحث می‌کردند. یکی سؤالی را پرسیده بود و دیگران هم اظهار نظر می‌کردند. سؤال این بود.

سؤال: چرا باید نماز را به عربی بخوانیم؟ نماز ارتباط با خداست و ما باید بتوانیم به زبان مادری با خدا صحبت کنیم.

در جمع آنها ایستادم و خوب به اظهار نظرها گوش دادم. نوبت به من که رسید، گفتم:

ـ‌ آقایان دانشجو! ما هر کدام از یکی از شهرهای کشورمان اینجا آمده‌ایم. با زبان و فرهنگ متفاوت. جالبه بدانیم که گاهی هم اختلاف در گویش ما چنان است که حرف‌های دیگری را متوجه نمی‌شویم. قبول دارید؟

همگی تأیید کردند و گفتند: این چه ربطی به نماز دارد؟

گفتم: تا چند دقیقه دیگه همگی برای اجرای مراسم صبحگاه نظامی باید در میدان جمع شویم. فکر کنید اگر قرار باشد هر کسی سرود ملی کشورمان را به زبان مادریش بخواند، چه شلم شوربایی در میدان صبحگاه ایجاد خواهد شد.

نماز، در دین اسلام و بین امت مسلمان، به‌عنوان پرچم و نماد دین معرفی شده است. آموزه‌های دینی هم به ما می‌گوید، بهترین حالت برگزاری نماز، انجام آن به‌صورت جماعت است. حالا فکر کنید که دو یا سه میلیون مسلمان با بیش از هزار زبان و گویش مختلف از سراسر دنیا به مکه آمده و نماز جماعت با شکوهی را برگزار می‌کنند، بخواهند به زبان خود نماز بخوانند، چه خواهد شد. همین حالت را در نمازهای جمعه و جماعت مساجد می‌توانید تصور کنید.

از این روست که از مسلمانان  خواسته شده با زبان واحد، قرآن و نماز بخوانند و نمایش واحدی در انجام اعمال نماز داشته باشند تا این عَلَم برای معرفی چهره‌ی زیبا و قدرتمند دین اسلام، با شکوه و زیبایی به‌نمایش گذاشته شود.

جالبه: بدانیم شما عزیز مسلمان در این خصوص چگونه فکر می‌کنید.

نظرات  (۱)

با سلام خدمت نویسنده محترم به نظر من از دیدی که شما گفتید هم می توان فهمید که این نماد دین اسلام باید به عربی خوانده شود ولی من از دیدگاهی دیگری این بحث رو میگم و اینکه به قول کربلایی کاظم وقتی عربی میخونی یه نوری از دهانت خارج میشه که اگه میتونستی ببینی به این ادله میرسیدی که چقدر خوبه که عربی نماز رو میخونی یه روز یه بنده خدایی میگه من دوست دارم فارسی نماز بخونم چون این مدلی میفهمم که به خدا چی میگم و حضور قلب بیشتری تو نماز پیدا میکنم یه عالم بزرگواری برگشت و رو به این بنده خدا کرد و گفت حالا که تو به این نتیجه رسیدی که به فارسی بخونی آیا میتونی این آیه های رو برگردونی به فارسی با اینکه تمام تفاسیرش رو رعایت کنی و همه حرف هایی که نهفته شده تو این آیات و کلمات بر زبان خود برانی همین بسم الله الرحمن الرحیم رو میدونی چقدر تفسیر و معنی داره آیا میتونی به زیان خودت همه رو بگی و اینکه در نظر بگیری با عربی خوندن نوری که از دهان تو خارج می شود رو از دست بدی.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی