جالبه

مطالب مذهبی, اجتماعی و فرهنگی

جالبه

مطالب مذهبی, اجتماعی و فرهنگی

آخرین نظرات

کمی انصاف، لطفاً

در چند روز گذشته شاهد گزارش 100روزه‌ی جناب آقای رئیس جمهور محترم از فعالیت‌های دولت فخیمه و بازتاب‌های گوناگون آن در رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها بودیم. از چندین مطلب قابل توجه و بررسی تصمیم گرفتم با توجه به حضور بیش از سه دهه‌ در عرصه‌های فرهنگی و بیش از دو دهه ارتباط مستقیم با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به‌ویژه در خصوص تولید و پخش کتاب مطلبی را یادآوری کنم.

جناب آقای روحانی در ضمن گزارش چند دقیقه‌ای ـ البته عمده‌ی مطلب ارائه‌ی گزارش یک‌سویه و سیاه نمایی از خدمات دولت قبلی ـ فرمودند که دولت در این 100 روزه فضای امنیتی را در حوزه‌ی فرهنگ از بین برده و نویسندگان ممنوع القلم را به سریع القلم تبدیل خواهد کرد.  

«خیلی از نویسنده‌ها ممنوع‌القلم شده بودند و ما آنها را به صریح‌القلم تبدیل کردیم. بروند قلم بزنند و هر چه می خواهند بنویسند، البته در چارچوب قانون و خود آنها اهل این کشور هستند و وطن دوست هستند و علاقه‌مند به این کشور هستند.» و در بخشی از گزارش عملکرد صد روزه دولت هم به‌عنوان یک دستاورد چنین آمده است: «حلّ مسأله ممنوع القلم بودن برخی نویسندگان در داخل کشور».

ما که هرچه به خاطرات و یادداشت‌هایمان مراجعه کردیم، در سه دهه‌ی گذشته و یا بهتر است بگویم بعد از انقلاب اسلامی، نام نویسنده‌ای را به‌عنوان «ممنوع القلم» نیافتیم که به دلیل امنیتی بودن فضای فرهنگی کشور، چنین شده باشد. به‌تازگی دو مصاحبه از آقای محمدرضا سرشار ـ رئیس انجمن اهل قلم ـ و آقای کمالی‌ نژاد ـ سرپرست اداره‌ی کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در رسانه‌ها خواندیم که آنها نیز از اظهارات آقای رئیس محترم جمهور متعجب شده و از ایشان خواسته بودند برای روشنگری اذهان، دست‌کم یک نفر را نمونه معرفی فرمایند. تا کنون که خبری نشده، امیدواریم به‌زودی بشود.

البته شایسته بود جناب آقای روحانی به اقدام‌های دور از ذهن یا بهتر است بگویم آنچنانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در 100روز گذشته مثل پرونده‌ی سگ‌های زرد در سازمان سینمایی، باب کردن و گرفتن مجوز برای آوازه‌خوانی  ـ تک خوانی ـ‌ زنان در معاونت هنری و لغو ممنوعیت نشر چشمه ـ که در دو دهه‌ی گذشته به دلیل حرکت‌های ضدفرهنگی و اخلاقی به ... فرهنگی در میان ناشران معروف شده است ـ در معاونت فرهنگی اشاره‌ای می‌کردند. با این تدابیر باید بگوییم خداوند آخر و عاقبت ما و وزارتخانه را ختم به خیر کند.

امیدواریم این اقدام‌ها نشانه‌ی بهار در دولت آقای روحانی نباشد که سال نیکویی را در پی نخواهد داشت.


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی