جالبه

مطالب مذهبی, اجتماعی و فرهنگی

جالبه

مطالب مذهبی, اجتماعی و فرهنگی

آخرین نظرات

گریه‌های زهرایی!

آنچه مورخین و پژوهشگران نوشته‌اند، افرادی در تاریخ به‌نام بکائین یا گریه‌کنندگان هستند که تعداد آنها را پنج، هفت و گاهی بیشتر ثبت کرده‌اند. در میان آنها نام حضرت زهرا(س) برجسته و درخشان است. در این مختصر به چند نکته درباره‌ی گریه‌های آن حضرت اشاره خواهیم کرد:

نکته‌ی اول: آغاز گریه‌های زهرایی: آنچه مورخین نگاشته‌اند،‌ گریه‌های معروف حضرت زهرا(س) بعد از تعرض به ساحت مقدس امیرالمؤمنین علی(ع) و غصب مقام امامت و خلافت ایشان توسط تعدادی بازیگر فتنه‌انگیز، آغاز شده رحلت رسول اعظم(ص).

نکته‌ی دوم: برخورد فتنه‌گران با گریه‌های زهرایی: دسیسه‌گران سقیفه، مسندنشینان غاصب وقتی با گریه‌های الهام‌بخش و رسواکننده‌ی فاطمی مواجه شدند، فتنه‌های جدیدی را قالب زدند:

الف: گروهی ساده‌لوح بی‌بصیرت را به خانه‌ی امیرالمؤمنین(ع) گسیل داشتند و خواستند که به زهرا بگو  که شب‌ها بگرید و یا روزها، ما تحمل گریه‌های مداوم او را نداریم.

ب: زهرا(س) که پایگاه گریه‌هایش را از کوجه‌ی بنی هاشم به زیر سایه‌ی درختی در بقیع بردند، فتنه‌گران تحمل افشا شدن نقشه‌های شومشان نکرده و شبانه درخت بقیع را بریدند.

ج: امیرالمؤمنین(ع) برای تسکین دل زهرا(س) و ویرانسازی توطئه‌های شوم غاصبان، در بقیع کلبه‌ای کوچک برای همسر آزرده شده‌اش بنا کرد و آن کلبه به بیت‌الاحزان فاطمه که به  کعبه‌ی الهام و بیداری در تاریخ معروف شد. هرچند حضرت فاطمه(س) بعضی روزها دست حسنین(ع) را گرفته و فاصله‌ی چند هزار متری بین اُحد و مدینه را طی کرده و در کنار قبر عموی گرامش ـ حضرت حمزه‌ی سیدالشهداء ـ برای افشای چهره‌ی دسیسه‌چین‌های سقیفه اقامه‌ی عزا و گریه می‌کرد.

نکته‌ی سوم: دلیل گریه‌های زهرایی: پژوهشگران دلایل مختلفی را با توجه به خطبه‌‌ها و اظهارات حضرت زهرا(س) در خصوص گریه‌هایش گفته و نوشته‌اند که به چند مورد از آنها اشاره می‌کنیم:


                    


الف: در فراق رسول خدا(ص)‌.

ب: بر پیدایش بدعت‌ها و انحراف جامعه‌ی مسلمان از مسیر تعالی.

ج: بر پدیدار شدن آفت زشت و دورویی و رونق بی‌تفاوتی و رفتارهای مبتنی بر تعصبات قبیله‌ای.

د: بر حاکمیت بازیگران و ایمان بدون عمل به جای ایمان همراه با عمل.

هـ: بر میدان‌داری دوستان شیطان و زبونی و ذلت دوستان حق و دین‌مداران.

ح: بر مظلومیت علی(ع) و حاکمیت نااهلان مستبد و خودرآی و بدنام.

ط: بر محرومیت جامعه از هدایت‌های علوی و آینده‌ی بشریت.

عزیز فاطمی: برای افشای چهره‌ی کریه فتنه‌گران و ساده‌لوحان بی‌بصیرت باید همچون زهرا(س) از حربه‌های مؤثر، کارا و به‌هنگام استفاده کنیم.

نظرات  (۱)

سلام سال نو مبارک به سایت ماهم سربزنید نظربدید متشکرم یاعلی
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی