جالبه

مطالب مذهبی, اجتماعی و فرهنگی

جالبه

مطالب مذهبی, اجتماعی و فرهنگی

آخرین نظرات

غدیریه

غدیر؛ ادامه‌ی امامت حضرت ابراهیم(ع) است که حضرت حق با این فرمان که «انی جاعلک للناس اماما» آن حضرت را به امامت مردمان برگزید و با دستور ابلاغ رسالت به رسول خاتم(ص) «یا ایهاالرسول بلغ ما انزل الیک» مبنی بر ابلاغ امامت امیرالمؤمنین علی(ع) تکمیل شد.

در غدیرخم پیامبر خاتم(ص) به فرمان حضرت حق، حاجیان فارغ شده از مراسم حجة الوداع را در جحفه جمع کرد و خطبه‌ای را در معرفی امام علی(ع) در منصب امامت انشا نمود. رسول خدا(ص) در این خطبه حمد و ثنای الهی را گفت و امیرالمؤمنین علی(ع) را به‌عنوان امام و خلیفه‌ی بعد از خود معرفی کرد و یازده فرزندنش را امامان پس از وی معرفی نمود و از دوازدهمی به‌عنوان امام قائم نام برد.

                                            

این خطبه را بیش از یک‌صدهزار نفر مسلمان شنیدند و سینه به سینه نقل کردند. تا جایی که بسیاری از بزرگان اهل سنت، با وجود اینکه ادعای پیروی از غاصبان جایگاه مولا امیرالمؤمنین علی(ع) را داشتند، آن را در کتاب‌هایشان نقل کردند بدون اینکه اقرار به ولایت آن منتخب حضرت حق تعالی کنند. در این مختصر تعدادی از افراد مورد اعتماد اهل سنت که این خطبه را نقل کرده‌اند اشاره می‌کنیم.

1)     از مورخان؛ بلاذری (م279) ابن قتیبه (م276) طبری (م310) خطیب بغدادی (م463) و...

2)     از محدثان؛ محمد بن ادریس شافعی (م204)، احمد حنبل (م241)، ابن ماجه (م273)، ترمذی (م278) و...

3)     از مفسران؛ طبری (م427)، واحدی (م468)، فخر رازی (م 606) و...

4)  از متکلمان؛ قاضی ابوبکر باقلانی بصری (م403)، قاضی عبدالرحمان ایجی شافعی (م756)، شریف جرجانی (م 816)، قوشچی (م879)و...

5)     از لغت‌شناسان؛ ابن درید (م321)، ابن اثیر و....

البته افراد محقق و پژوهشگر می‌توانند برای آشنایی بیشتر با منابع و افراد دیگر از اهل سنت که این امر مهم را روایت و تفسیر و تحلیل کرده‌اند،‌به کتاب ارزشمند «الغدیر» تألیف علامه امینی(ره) مراجعه کنند.

توجه: با اینکه موضوع غدیر و امامت به‌قدری در نزد اهل سنت دارای روایت و منابع فراوان است که انکار آن امری غیرممکن و جاهلانه خواهد بود، چه اتفاقی افتاد که این جماعت بر حرکت انحرافی جامعه‌ی افتاده در مسیر گمراهی در صدر اسلام،  اصرار ورزیده و همچنان بر آن روش مانده‌اند،‌جای تأمل و سؤال است.

نکته: در مباحثه‌ای که در جوار حرم حضرت رسول خاتم(ص) با یکی از اهل سنت داشتم، وقتی قافیه را در مقابل استدلال‌های منطقی و محکم باخته دید، گفت: انکار امامت علی(ع) اشتباهی بود که گذشتگان ما به اشتباه یا از سر ناآگاهی یا به هر دلیل دیگر انجام داده‌اند. شما چرا این‌قدر اصرار بر این موضوع می‌کنید و این انحراف و اشتباه را به رخ ما می‌کشید.

گفتم: می‌شود بگویید که اهل سنت به‌کدامین مجوز احکام شرع را از افرادی که شایستگی بیان آن را نداشتند، دریافت کرده و بدان عمل می‌کنند. آیا فکر نمی‌کنید اعمال آنها مطابق شرع مقدس نبوده و ره به ناکجا‌آباد می‌برند. با اینکه آنها در منابع فراوان نوشته و اقرار دارند که رسول خاتم(ص) علی(ع) و یازده فرزند معصومش را جانشین بلافصل بعد از خود معرفی کرده و آنها را تبیین کننده‌ی دین اسلام دانسته است.


  • علی اعوانی

اهل سنت

غدیرخم

ولایت

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی