جالبه

مطالب مذهبی, اجتماعی و فرهنگی

جالبه

مطالب مذهبی, اجتماعی و فرهنگی

آخرین نظرات

من هم هستم!

این روزها بعضی‌ها برای اینکه بگویند «ما هم هستیم» دست به کارهای عجیب و غریبی می‌زنند. البته این حرکت‌ها از سوی آدم‌هایی که بود و نبودشان اثری در اعتقادات مردم نمی‌گذارد، چندان قابل توجه نیست؛ لیکن این موضع‌گیری‌ها از سوی کسی که خود را عالم دین می‌داند و تعدادی هم نخ اعتقادشان را به رفتار و منش وی گره زده‌اند، تبعات خوش‌یمنی در پی نخواهد داشت.

این روزها در خروجی خبرگزاری‌ها ـ به‌صورت محدود ـ و در فضای مجازی ـ به صورت گسترده ـ شاهد بودیم که دوباره خبرهای آنچنانی از شیخ یوسف صانعی مخابره شده و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. روحانیی که بعد از حرکت مردمی نهم دی‌ماه 88 ـ قیامی که باعث شد شعله‌های فتنه‌ی 88 برای همیشه خاموش شود ـ مهر سکوت بر‌دهان زد و چهار سال جامعه را از گفتار تنش‌زایش نجات داد. ایشان وقتی شعاردهندگان «نه غزه نه لبنان» نام ایشان را در شعار «مجتهد واقعی منتظری، صانعی» سر دادند از اینکه نامش در کنار شیخ ساده‌لوح و علیه استوانه‌های انقلاب به زبان‌ها جاری شد، اظهار خوشحالی کرد و با حمایت از سران فتنه در گرداب فتنه‌سازان گرفتار شد. به تازگی آقای صانعی در مصاحبه با روزنامه‌ی نیورک تایمز افاضاتی فرموده‌اند که شنیدنش خالی از لطف نیست:

ـ می‌توان با اسرائیل کنار آمد، اگر باورهای خطرناکش را کنار بگذارد.

ـ امروز باید مردم حاکم ایران و مردم حاکم آمریکا یکدیگر را بخشیده، گذشته را فراموش کرده و دوستی با یکدیگر را آغاز کنند!


                        

هنوز فضای سنگین و تلخ فتواهای شاذ و نادر ایشان از یاد و خاطر مؤمنین و دین‌مداران جدا نشده بود که دوباره با این افاضات جامعه دچار تشویش و نگرانی شد. در خصوص جایگاه ایشان و ادعادی مصاحبه‌گران روزنامه‌ی نیورک‌تایمز که او را «آیت‌الله العظمی» نامیده‌اند،‌ به این پرسش و پاسخ توجه نمایید.

بسمه تعالی

جامعه محترم مدرسین حوزه علمیه قم

سلام علیکم

مرجعیت شیعه خورشید پر فروغی است که در قرون متمادی همواره پشتیبان اسلام و خط راستین اهل بیت(علیهم السلام) بوده است. این مسئولیت خطیر همواره شایسته‌ی مردانی بوده است که واجد شرائط شرعی مذکور در روایات ائمه اطهار (علیهم السلام) باشند نظر به اهمیت این موضوع و با توجه به پرسشهای مکرّر هموطنان درباره‌ی مرجعیت آقای حاج شیخ یوسف صانعی خواهشمند است آن جامعه محترم که همواره مرجع تشخیص این موضوع بوده نظر خود را درباره‌ی مرجعیت ایشان اعلام فرمایند.

با سپاس جمعی از استادان و فضلای حوزه های‌ علمیه

پاسخ:

بسم الله الرحمن الرحیم

با توجه به پرسش‌های مکرّر مؤمنان، جامعه مدرسین حوزه‌ی علمیه قم براساس تحقیقات به عمل آمده در یک سال گذشته و پس از جلسات متعدد به این نتیجه رسیده است که ایشان فاقد ملاک‌های لازم برای تصدّی مرجعیت می‌باشد.

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم

 

یادآوری: در فهرست اعضای جامعه‌ی مدرسین حوزه‌ی علمیه‌ی قم که از بزرگترین تشکیلات حوزوی هستند، می‌توان نام مبارک آیات اعظام ناصر مکارم شیرازی، محمد یزدی،‌ رضا استادی، عبدالله جوادی آملی، ابراهیم امینی و... را دید. البته نام آقای صانعی هیچ وقت در میان مجتهدان و اعضای حوزه مطرح نبوده و ایشان از زمانی که چند فتوای نادر و شاذی را صادر کردند در جامعه معروف و در تورهای ضدانقلاب جایی برای خود پیدا کردند.

چند نکته‌ی مهم: جناب صانعی! لطفاً این اظهارات‌تان را در سال‌های گذشته زیادی بخوانید:

ـ‌ فکر اینکه با آمریکا بسازیم، اوضاع ما بهتر می‌شود فکر غلطی است. حکومت پهلوی با آمریکا ساخته بود وضع ما آن‌طور بود. آیا آمریکائی‌ها و مسیحی‌ها می‌خواهند به ما خدمت کنند؟ (روزنامه جمهوری اسلامی).

ـ آمریکا موقعی که دست از جنایت نسبت به مردم دنیا برداشته و پول خون عزیزان ما را داد، آن وقتی که ثروت‌های بلوکه شده ما را دادند، آن وقتی که آدم شدند ملت ایران با آنها صلح می‌کند که بعید است به این زودی‌ها به آنجا برسد.

ـ امروز نهضت و قیام امام امت انقلاب، روحانیت و مردم کار را به جایی کشانده است که مرگ بر آمریکا در تمام دنیا یک شعار شده است و این را بدانید که امریکا و دیگر ابرجنایتکاران هیچ چیز نیستند. زیرا رهبری امام امت و نقش روحانیت در جامعه و حضور مردم در صحنه تمام نقشه‌های آنها را بر آب کرده و رسوا ساخته است. (جمهوری اسلامی ۱۱/۸/۶۴).

ـ ای شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی! یک روز در این صحن سخنرانی کردی و به مردم گفتی که بگویند مرگ بر آمریکا، تا ریگان و سران آمریکا بشنوند. امروز من طلبه هم به پیروی از تو، از این ملت تقاضا می کنم که بگویند: مرگ بر آمریکا و مرگ بر شوروی (تا هر دو بشنوند). (روزنامه جمهوری اسلامی).

ـ آمریکا باید بداند حتی فرزندان انقلابی که به مصلحت اسلام و جهاتی کنار رفته‌اند با همه مشکلاتی که برایشان به‌وجود آمده است اگر ببینند آمریکا بخواهد حرفی بزند دندانش را در دهانش می شکنند.

ـ ملت مسلمان ایران از امام خود این درس بزرگ را فراگرفته و با رژیم عراق که بدتر از یزید است و با اسرائیل و آمریکا و فرانسه که علیه حکومت اسلامی میجنگند سازش نخواهد کرد.

ـ ملت ایران مخالف سازشی نیست که همراه با عدالت باشد. مخالف با سازش گرگ و میش است. مخالف با ظلم و جنایت و وحشیگری است.... بعد از امام، امروز مقام معظم رهبری داشتند «آمریکا غرورطلب و تزاید طلب است». خداوند ایشان را و بقیه افرادی که برای این انقلاب رنج برده و میبرند حفظ نماید. (سایت مباحثات به‌نقل از روزنامه سلام)

ـ ضدانقلاب هرچه باشد باید بایکوت شود. یعنی کسی که حرکت ضدانقلابی دارد باید منفی شود باید فراموش شود، در تاریخ باید همه چیزش از بین برود. بهجای رحمت و تحتّی که برنامه‌ی قرآن است، بریده باد و مرگ بر ابی لهب، حرکت قرآنی است. این راهی است که قرآن به‌ما یاد می‌دهد. عموی پیغمبر قوم و خویش پیغمبر باشد در رابطه با اسلام و انقلاب اسلامی این حرف‌ها بدرد نمی‌خورد. طلحه و زبیر باشد سابقه‌ی انقلابی داشته باشد سابقه‌ی انقلابیاش هم انقلابی نبوده سابقه انقلابیشان هم برای خدا نبوده، طلحه و زبیر که مؤمن شدند، طلحه و زبیر که مسلمان شدند آمدند برای کسب شخصیت تاریخ زندگیشان معلوم است از اول که آمدند، مشکوک آمدند آنها اسلام واقعی را نپذیرفتند. حالا ما اعتراف کنیم چرا این آدم انقلابی این‌جور شده. خوب آن انقلابیاش هم قلابی بوده آن انقلابیاش که حقیقی نبوده است.....
امیدواریم به‌زودی در پست دیگری به بررسی فتاوای خاص ایشان بپردازیم.
نکته:
شما فکر می‌کنید این‌روزها چه اتفاقی در جامعه افتاده که جناب شیخ هم بعد از چهار سال سکوت، هوس دُرفشانی کرده‌اند؟


نظرات  (۲)

  • پایگاه تحلیل و خبر سیاسی باصر
  • با سلام .
    یادداشت مفیدتان در پایگاه تحلیلی باصر با عنوان " من هم هستم " منتشر شد .
    در قسمت ارسال مطلب و یا ایمیل سایت ، یادداشت های ارزشمند تان را برایمان ارسال کنید .
    حضور در شبکه اجتماعی باصر ، فضایی متفاوت برای ارائه نظرات تخصصی در حوزه سیاسی ، فرهنگی و اجتماعی برایتان فراهم می کند .http://www.forum.baaser.ir/
    با لینک کردن  باصر ، ما را در ادامه این حرکت انقلابی یاری فرمائید .
    یا علی 

    سلام

    تشکر از شما به خاطر ارسال مطلبتان به سایت "حرف تو"
    "
    من هم هستم!!!! "
    با آدرس: http://harfeto.ir/?q=node/19682

    در این سایت انتشار یافت.
    چشم به راه مطالب خوب شما هستیم.
    هدیه سایت "حرف تو" به شما:

    "پیامبر اعظم (صلّی‌الله‌علیه‌وآله): اگر در میان جمعى بودى و از کسى غیبت شد، او را یارى کن و آن جمع را از غیبت کردن بازدار و از میانشان برخیز و برو."

    یا علی
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی