جالبه

مطالب مذهبی, اجتماعی و فرهنگی

جالبه

مطالب مذهبی, اجتماعی و فرهنگی

آخرین نظرات

این همه ادعا و این‌قدر بی‌تدبیری، نوبره عزیز!

سبد توزیع کالا، خبرسازترین‌ موضوع

این روزها خبر توزیع سبد کالا خبرسازترین موضوع در عرصه‌ی رسانه‌ها و فضای مجازی است. تبلیغات فراوان در کنار بی‌نظمی‌ در توزیع، بی‌عدالتی، سکته‌ی جوانانی به‌دلیل عدم تخصیص سبد، و فوت پیرمردی در صف دریافت و... باعث شده این خبر در صدر اخبار قرار گیرد. با وجود اینکه هراقدامی در جهت آسایش مردم، نیک و پسندیده است، توجه به چند نکته در این خصوص به‌نظر ضروری می‌رسد:

بی‌توجهی به سوابق: بیش از سه دهه است که در کشور ما توزیع کالاهای ضروری به روش‌های مختلف،‌ مانند توزیع با دفترچه‌های محلی، استانی، کالابرگ سراسری، سهیمه‌بندی سازمانی و غیره انجام می‌شود. البته توزیع با کالابرگ سابقه‌ی طولانی در جهان دارد و بسیاری از کشورها این روش را تجربه کرده‌اند. این اواخر هم توزیع یارانه‌های هدفمندی نیز تجربه‌ی موفقی بود که شاهد آن بودیم. در این میان دولت‌مردان مدعی تدبیر و کاردانی چرا به این تجربه‌ها مراجعه نکرده و با بی‌تدبیری این طرح ناقص و شبهه‌برانگیز را اجرایی کرده‌اند، جای تعجب دارد. به‌طور نمونه به چند مورد از بی‌تدبیری‌ها در اجرای این طرح اشاره می‌کنیم:

بی‌عدالتی در تخصیص: توزیع یکسان سبد کالا بین خانوارها ـ با وجود اینکه آمار دقیق خانوارها و سرپرستان آنها در توزیع یارانه‌های هدفمندی در دولت دهم تهیه و مشخص شده است ـ این‌گونه که یک سرپرست خانوار مجرد همان میزان کالا دریافت کند که سرپرست یک خانواده‌ی شش یا هشت نفره دریافت می‌کند، عین بی‌عدالتی و همسو با شعار انحرافی فرزند کم‌تر، زندگی بهتر است.


                               سبد کالا 2 کشته و یک مصدوم داد

حذف مستحق‌ها و نیازمندان: خبر حذف 13میلیون کارگر و خانواده‌های آنان از طرح توزیع سبد کالا نشان از بی‌تدبیری و بی‌برنامگی آشکار از سوی مجریان این طرح به‌حساب می‌آید. این حرکت نشان دهنده‌ی نوعی اقدام عجولانه و مطالعه نشده است که تبعات منفی آن بیشتر از جنبه‌های مثبت خواهد شد.

مشخص نبودن جامعه‌ی هدف: از اینکه بعضی‌ها این حرکت را پوپولیستی دانسته و علیه مجریان آن تبلیغ می‌کنند، شاید حرف درستی باشد. در این طرح افرادی را در اطراف‌مان می‌بینیم که سبدکالا دریافت می‌کنند که دارایی‌ آنها از چند میلیارد تومان فراتر است ـ اگرچه بازنشسته هستند ـ و در مقابل، زوج‌های جوانی را شاهدیم که در تأمین نیاز ابتدایی زندگی لنگ هستند و به دلیل اینکه کارمند بخش خصوصی هستند، از دریافت این سبد محروم شده‌اند. خبرساز شدن دریافت سبد کالا از سوی افرادی مانند: آقایان محمود احمدی نژاد (رئیس جمهور سابق)، مسجد جامعی (رئیس شورای شهر تهران) و... نشان از بی‌توجهی در تعیین جامعه‌ی هدف است.

بی‌توجهی به شرایط زمانی: در حالی‌که تعداد روزهای مانده به روز حماسه و سرنوشت‌ساز ملت قهرمان ایران ـ بیست و دوم بهمن ماه ـ از تعداد انگشتان دست کم‌تر است، اجرای طرحی که 13میلیون کارگر و خانواده‌اش را ناراضی کند و باعث کاستن از تعداد راهپیمایان این روز شود،  می‌تواند از نکات شبهه‌ناک به‌حساب بیاید. لازم است هرطور که شده این بی‌تدبیری از سوی مسئولان توجیه و شکاف به‌وجود آمده ترمیم شود.

بی‌منطقی در تعیین زمان توزیع: تعیین 15 روز برای توزیع با توجه به عدم پیش‌بینی زیرساخت‌های لازم از دیگر بی‌تدبیری‌ها به‌شمار می‌آید. تعیین این زمان باعث هجوم مردم به فروشگاه‌ها و تشکیل صف‌های طولانی شده که سوء استفاده‌ی دشمنان در تبلیغ علیه نظام مقدس اسلامی را در پی داشته است.

عدم توجه به آماده بودن زیرساخت‌ها: فروشگاه‌های توزیع کننده مثل اتکا گاهی فقط دو قلم از کالا را ارائه می‌کنند. به‌طور نمونه، فروشگاه اتکای سوم خرداد روز چهاردهم فقط تخم‌مرغ و پنیر داشت ـ‌ با توجه به هزینه‌های رفت و آمد، سرمای استخوان‌سوز و... این گونه توزیع نارضایتی‌ مردم را در پی خواهد داشت.

یادمان باشد: هرچه داریم ـ عزت، سربلندی، آزادی، امنیت و... ـ از صدقه سر این مردم مهربان و صبور است. با بی‌برنامگی باعث آزار آنها و اهانت به شخصیت‌شان نشویم!

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی